Monday, March 02, 2009

Krossade drömmar

Jag undrar hur det känns att krossa någons drömmar?
Jag hoppas innerligt att jag aldrig gjort det.
Jag undrar hur det känns att bara gnälla, bara hitta fel, bara utöva sin makt och fortsätta utan att se att man krossar någon eller några (i det här fallet en hel familj).
Det måste vara så att man själv är förstörd inombords på något sätt.
Men vad är det som driver människor att aldrig någonsin stanna upp och tänka, hur påverkar det här människorna omkring mig?
Jag har aldrig velat tro att det finns ren ondska i människor och det tror jag väl egentligen inte nu heller, men varför måste det gå så långt att man faktiskt krossar andra människors drömmar utan att man har någon vinning av det, annat än att man har visat sin makt.
Vad finns det för tillfredsställesle i att visa sin "makt" gentemot medmänniskor?
Jag förstår inte, kommer aldrig att förstå....
Det här inlägget blir lite konstigt eftersom jag inte bör gå närmare in på vad som hänt.
Men den här familjen mår ganska dåligt just nu och den mesta energin går åt till att hålla ihop allting.
Skaparlusten finns helt enkelt inte.
Ska försöka blogga lite ibland i alla fall.......

På bilden Julia och Pajaz.

17 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tänker på dej. Känner med den för mej okända familjen. Vet inte vad som hänt men vet att du är en medkännande person.

Annette

12:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

så tråkigt att ha med sig en sådan erfarenhet i livet:(

jag tror inte att det finns något enkelt svar till varför det blivit så. men konflikter (även mindre) brukar följa vissa givna mönster. skall jag göra en hyfsat kvalificerad gissning så kan jag säga att när en konflikt kommit till ett visst stadium, så är det som om motparten på något sätt får bekräftat att deras motståndare är en "ond" människa, och att man kan bete sig ungefär hur som helst mot den/dom personerna. (om du googlar arbetsplatskonflikt så finns det en bra sajt som visserligen beskriver arbetsplatskonflikter, men eftersom konlikter har ungefär samma förlopp oavsett arena, så kanske du kan hitta material som kan kanske kan få familjen att förstå vad som hänt och varför på ett teoretiskt plan)

jag hoppas att familjen med tiden kommer att hitta glädjen i livet igen och må bättre, och att familjen med tiden kommer att hitta ett sätt att komma vidare i livet. Till dess kan man bara hoppas att ni har stöd i varandra! Att prata om det som hänt kan på sikt vara väldigt läkande, så det är bra om familjen kan prata med varandra, men också att dom kan prata med sina vänner om vad som hänt. inte i bemärkelsen att förtala förövarna, utan att berätta om vad som hänt, och vilka konsekvenser det haft för familjen. att låtsas som om inget hänt i umgänget med andra kan skapa nya problem...



Jag hoppas att allt blir bra till slut, men till dess många kramar till hela familjen!!!!

10:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vissa inlägg är svåra att kommentera... dom talar liksom för sig själv. Detta är ett sådant men jag ville ändå stanna upp och tala om att jag läst det och samtidigt önska dej det bästa i livet och hoppas det ordnar sig. Jo en liten sak kan jag tillägga... jag tror inte det går att förstås.

Styrkekram

11:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

hej,

jag glömde skriva förut att konflikter inte måste vara ömsesidiga - familjen måste alltså inte aktivt ha bidragit till att eskalera konflikten för att den skall ha vuxit sig ohanterlig. En konflikt kan bedrivas väldigt ensidigt av en part. problemet är bara att man som motpart kan bli indragen i konflikter mot sin vilja:(

Återigen, jag hoppas att familjen kommer att må bra igen så småningom!

1:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hejsan!
Jag känner verkligen med dej och hoppas att det kommer att ordna sej för er familj.
Visst finns det 'onda' människor, människor som älskar att förstöra för andra. I grund och botten mår de dåligt själva, är avundsjuka osv. Har man såna människor i sin omgivning så måste man försöka att hålla distans till dem, man blir uppäten annars.
Du är en väldigt snäll och godhjärtad person, den bilden har jag fått av dej och det är lätt att det kommer in såna här tråkigheter i ens liv då. Man undrar vad man gör för fel, man vill bara alla väl osv...

Stå på dej och låt ingen trampa på er, tro på dej själv!
Mina tankar går till er...
Kram Maria

3:39 AM  
Blogger majsan said...

Hejsan men usch vad ledsen ja blir..Ja onda människor finns det tyvärr gott om ..=( Gäller bara att försöka undvika dom.Har inte hunnit pyssla så mycket nu hästarna tar ju lite plats å tid för en nybörjare.Hoppas att det ordnar upp sig.
kram majsan..

9:32 AM  
Blogger majsan said...

Vet inte om mitt förra kom fram..Men hoppas det ordnar sig..
Jag har ju självklart lyckats slarva bort overheadpapper å böcker..Men när du känner dej piggare ska jag bombadera din brevlåda me lite skojiga mönster..=)
Kram igen majsan
ps.Jag har en husblogg den får man ett gott skratt av kan ja lova..=)
http://husbloggen.ettnolltillhuset.se/#home

9:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag mailar dig!

Kram
Cissi

2:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

kikar in för att önska dej en fortsatt fin vecka och helg

Kram Maria

4:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Har funderingar på och fixa en bloggträff. Vi är ju några bloggare som finns runt där vi bor. Kunde vara roligt att träffas "live" också. Längre framåt våren kanske så vi kan sitta ute med en latte.
Ha de gott!
Vill du vara med?
//Cissi

6:58 AM  
Blogger hea said...

Låter som riktiga ledsamheter... Hoppas att allt ska ordna sig!

12:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tittar in för att önska dig en skön helg.
Må gott

12:04 AM  
Blogger Cam said...

Åååå så jag gillar bilden på Julia och Pajas....på söndag ska jag rida en ny Islandshäst..det ska bli spännande, något jag ser fram mot. Sköt om er!

2:54 PM  
Blogger Unknown said...

Känner så för den familj som fått sina drömmar krossade..Du skriver väldigt bra om funderingar jag har själv ibland,hur är dessa människor funtade?Hur kan man ha tillfredställelse av att visa sin makt,förstår inte heller..men jag har träffat sådana människor som velat krossa mig..ja krossa alla mina drömmar,och det blev dom för många år sedan.Vill inte gå in på vad det gäller,men den händelsen förändrade mitt liv så tottalt så att jag har ännu svårt att komma på fötter efter det...

Ja,människor som vill andra ont måste vara väldigt skadade inombords själva..mycket bra skrivet!

Ha en skön Söndag,
Kram Maria

12:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tänker på er och er situation utan att veta, men gissa kan man ju alltid göra!
Det är så frustrerande att veta att denna typ av människor finns och kommer nog tyvärr alltid att finnas, synd bara att dom gör så många illa när dom far fram!

Hoppas att det ordnar upp sig för dig och familjen!

3:15 AM  
Anonymous Annso said...

Usch va träffande ditt inlägg är! Jag vet att detta är gammalt men genomgår ju just nu liknande situation. Jätetfin bild på Julia oxå! Massa kramar från Annso

1:01 AM  
Anonymous kajsa said...

hej. vad är de som har hänt. berätta bara om du vill! har en fråga du har ju haft hästen i valåsen vad tyckte du om de? va de någon där som du inte tyckte om? har nämligen funderat på att flytta min ditt. mvh kajsa maila om du vill på florello_kajsa@hotmail.com

8:58 AM  

Post a Comment

<< Home

Svenska Stickringen
Join | List | Previous | Next | Random | Previous 5 | Next 5 | Skip Previous | Skip Next