Friday, August 29, 2008


Det här är "Lussan" mitt haflingersto som är 10 år nu, jag har haft henne sedan hon var 7, hon kunde inte så mycket då hon kom till mig och är väl ingen stjärna direkt nu heller , men hon kan mer, jag tycker om att utbilda och träna hästar på mitt sätt, men jag lägger aldrig in stress i det, det är min hobby och jag gör det för att det är kul och helst ska hästen ha kul också.
"Lussan" heter egentligen Laurentia, hon är inporterad från Tyskland som 2-åring, men vi kallar henne alltid "Lussan", grannflickan Vilma kallar henne lussebullen och det passar ju med hennes saffransfärg.

Jag tycker att hon är bland det vackraste som finns, i den här lite tuffa hästvärlden som vi faktiskt lever i ska man helst ha ett svenkst halvblod med bra stam när man kommit igenom alla A-B-C-D-ponnysar och så ska man ha häst för att tävla.

Jag vill ha en häst som jag kan leva med och som kan leva med mej,

som ni förstår så skiljer jag mig en del från andra hästmänniskor, men det har jag lärt mig leva med och jag är ganska lycklig i min hästvärld.

Lussan är väldigt mycket ett sto, hur jag nu ska förklara det, hon är ursnäll, men visar mig ganska tydligt vad det är för typ av dag, vi kommunicerar ganska bra och jag tror det blir så när man lever nära sina hästar.


Nu vill hon sticka och kolla var Pajaz tog vägen........

11 Comments:

Anonymous Anonymous said...

vilket härligt hästliv, och vilken skön inställning. inte undra på att dina hästar ser så nöjda ut:)

12:43 AM  
Blogger Åsas Kammare said...

Hon är verkligen vacker!!

2:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

hej igen!
Ja du, då är vi nog av samma "hästtyp" du och jag. Jag förstår precis vad du pratar om...
Jag älskar haflinger, de är så otroligt fina!
Mamma hade islandshästar, de är väldigt fina att ha och göra med också, en del tycker att det är "klimakterieraser", men jag är också mer för de här jordnära raserna. Trygga, lugna och stabila.

Vi har sagt här sen, när barnen flyttar hemifrån så ska vi försöka ha en varsin häst. Vi väljer mellan islänning, haflinger eller nordsvensk, som Kenneth är svag för.

Jag har ju smält för lilla Sofia och skulle ju väldigt gärna vilja utöka familjen med en tös, det är mycket killar här nu *s*, och undrar om jag kan få adoptera henne?

Du kan väl återkomma med pris, går det att skicka henne med posten tror du?

Jättekul att se Lussan i alla fall, förstår att du är stolt över henne!

Ha en fortsatt fin helg!

Kram

7:13 AM  
Blogger hea said...

Mmm... hon ser riktigt mysig ut, tycker jag. Och jag gillar din filosofi om hästlivet. Håller med dig. Jag har varit "hästlös" nu sen 2001, tror jag att det var. Då var jag tvungen att ta bort mitt gotlandsruss som jag haft i 20 år... Han var som mitt barn, vi var så samspelta, att jag tror att han kunde läsa mina tankar. Och jag hans. Sen har jag varken haft tid eller ork för ny häst. Har möjlighet att låna hästar, både för körning och ridning, om jag vill. Flera av mina nära vänner har hästar. Men det blir liksom inte samma sak... Hoppas att jag i framtiden ska må litet bättre i min kropp, så att jag får möjlighet att skaffa häst igen. Nu har vi ju iallafall skaffat hund igen, efter 10 år utan! Och det är underbart!

9:40 AM  
Blogger Sussie said...

Mycket fin tjej det där :) Dottern har kikat på alla bilder och tyckte så mycket om dina hästinlägg :) Jag är ju ingen hästtjej men jag gillar Lussans färger och söta ansikte. Ha d gott idag, kram.

10:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej du!
Ja det är en hårt sport vi är i. Desto roligare tycker jag att det går bra för någon som ej ingår i ramen så att säga. Jag är arabfrälst och har fått och får kommentarer då och då att du ska skaffa dig en "riktig häst" Men jag vill ha min lilla arab. Sedan vet jag ej vad nästa häst kommer att bli. Eller om det att komma några mer i min värld!
Helt sjukt fina saker du gör iallafall Yvonne! Kollade igenom foto albumet. Fastnade för flera stycken...
Må gott!

//Cissi

2:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej igen!
Affären ligger vid rondellen ovanför Mcdonalds. När du åker upp mot city. På höger sida. En jättefin inredningsbutik som har ett litet utbud av garn. Jag hittade dessa i 50% korgen!
Appropå olika fack. Iallmänhet så vill ju de flesta leda in oss i ledet och att man följer det. Men jag tror på mig själv och följer mitt eget led. Det ledet som leder mig mot nya möjligheter och utmaningar här i livet!

//Cissi

1:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

Halloj!
Jag har mailat till dej ang Sofia!

Ha en fin dag!

Kram

1:20 PM  
Blogger Katarina Nimrodsson said...

Hej
jag var ute och bloggade och hittade din fina sida jag gillar verkligen din konstvärk med vättar och alla stickade gummor och fåglar Jag tycker också om att sy och sticka

1:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hallå där!
Finns en utmaning att hämta inne hos mig!
Trevlig helg!

//Cissi

1:23 AM  
Blogger Unknown said...

Så vacker häst du har och vackert namn med!Har alltid tyckt att hästar är så fina,dom har så vackra ögon!=)

Kram Maria

8:15 AM  

Post a Comment

<< Home

Svenska Stickringen
Join | List | Previous | Next | Random | Previous 5 | Next 5 | Skip Previous | Skip Next